top of page

Et dumper dekk inneholder nok energi til å løfte 1380kg´s bil 26 meter opp i luften.


Et eksploderende dumper dekk kan kaste en bowlingkule på 7,25 kg mer enn 4,8 km.


Dette til ettertanke.

Mønsterdybdeindikator – eller slitasjevarsler – er små forhøyninger jevnt fordelt i de langsgående rillene i slitebanen. Når dekket slites og mønsterdybde-indikatorene kommer på nivå med slitebanen, betyr det at dekket er slitt ned til ca 1,6 mm (sommerdekk), det vil si likt minste tillatte mønsterdybde i Norge og de fleste andre land. Dekket bør byttes omgående.


Til tross for at lovens minstemål er 1,6 mm på sommerdekk og 3 mm på vinterdekk, anbefaler Continental at man bytter dekk ved gjenværende

mønsterdybde sommerdekk: 3 mm

mønsterdybde vinterdekk : 4 mm


Påstander om aldring av dekk


Det finnes mange påstander om aldring av dekk, men svært få har de riktige kunnskapene.


Forbrukermagasinet "TV2 hjelper deg" kom i forbindelse med et innslag om test av sommerdekk med en ukorrekt påstand når det gjelder aldring av dekk. Det ble påstått at dekk som var produsert i fjor var blitt utsatt for en aldringsprosess, som burde betinge avslag i prisen.

Det er korrekt at dekk aldres, men aldringsprosessen starter først når dekket tas i bruk. Da blir dekket utsatt for ozonstråling og sollys samt direkte og indirekte angrep av kjemiske stoffer som sterke vaskemidler, oljeprodukter fra veibanen m.v.


Kilde: Gummi-Centralen

Pressemelding, 01.10.2014 Nr.: 137/14

Utvidet krav til vinterdekk

Fra nyttår vil tunge kjøretøy få påbud om vinterdekk på alle hjul. Forrige høst ble det innført påbud om vinterdekk for tungbil over 3500 kg med unntak av løfteaksler. Av trafikksikkerhetshensyn er det nødvendig å utvide dette påbudet. Utvidelsen innebærer at biler og tilhengere til biler som hver har tillatt totalvekt over 3500 kg vil få påbud om vinterdekk på alle aksler fra 1. januar 2015. Vinterdekkpåbudet vil gjelde i perioden fra 15. november til 31. mars.Tryggere vinterveier

-Et påbud om vinterdekk på store biler og tilhengere vil gjøre det tryggere å ferdes på norske vinterveier. Både for sjåførene av disse bilene, men også for alle oss andre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Da vinterdekk for enkelte dekkdimensjoner på tunge kjøretøy kan være vanskelig tilgjengelig, vil det bli etablert overgangsordninger. Kjøretøy som er 30 år eller eldre og som ikke brukes i kommersiell transport, kjøretøy som brukes i anleggsarbeid og til og fra slike anlegg, mobilkraner, og kjøretøy i forsvarets tjeneste som hovedsakelig kjører i terreng, er unntatt fra kravet.

Skjerper krav til dekk:

Statens vegvesen skjerper vinterkravene til dekk på tyngre kjøretøy.

De nye reglene får først og fremst konsekvenser for utenlandske kjøretøy som ofte forårsaker kaos på norske vinterveier fordi de ikke er godt nok skodd.


Fra 15. november til 31. mars må alle motorvogner med tillatt totalvekt over 3500 kilo ha vinterdekk. Kravet gjelder alle hjul på bilen unntatt dem som sitter på løfteaksel. I tillegg stilles krav til mønsterdybde som fra 15. oktober i de nordligste fylkene må være 5.0 millimeter.

Samme krav gjelder i resten av landet for tunge kjøretøyer fra 15. november. Kravet gjelder fram til 1. mai i nord og til og med første mandag etter påske i resten av landet.

For tunge kjøretøy gjelder også at kjetting alltid skal medbringes dersom det kan ventes snø eller is på veien.


Problemet med at bilhjul løsner og at dette forårsaker til dels alvorlige skader, er dessverre ikke ubetydelig i Norge og heller ikke i verden for øvrig. Skadeomfanget vil naturlig variere stort, men risikoen for skader både på mennesker og materiell er overhengende, når slike uhell skjer.

Sammensetningen av hjulenheten består av ulike deler som skaper friksjon. Felgoverflater, boltens og mutterens friksjon, samt spenningen i bolten er de forhold som er av betydning.

Det er gjort flere undersøkelser i en rekke land for å finne årsakene til hjulmist.

Det viser seg at fem årsaker peker seg ut:

  • Enkeltdeler har vært utsatt for skader, bulker eller lignende og disse blir inkludert som friksjonsoverflate. Ved sluring eller vibrasjoner kan dette endre seg og boltspenningen minsker.

  • Temperaturendringer kan gi endringer i boltspenningen.

  • Dårlig rengjøring av overflater kan føre til at friksjonen og boltspenningen blir redusert.

  • Tiltrekking av hjulmutterne har ikke vært utført tilfredsstillende. Ettertrekking skal skje etter ca 30 – 40 km eller ca ½ times kjøring. Mutterne skal ettertrekkes og ikke løsnes og trekkes på nytt.

  • Utmattelse av bolter er den mest vanlige årsaken. Tiltrekking med for eksempel ett moment over anbefalt moment, vil over tid kunne forårsake strekking av hjulbolt og brudd med tilhørende hjulmist.

  • Alle anleggsmaskiner skal ettertrekkes etter 8 timers kjøring. NB.: Noen store havnetrucker, reachstackere skal ettertrekkes med moment hele 10 ganger.

I mange tilfeller vil det være mulig å konstatere årsak. Dette krever ofte en grundig undersøkelse av de skadede deler.

For å unngå hjulmist er det først og fremst ettertrekking som er det viktigste punktet.

Dernest kommer den daglige tekniske kontrollen, hvor løse bolter ofte kan avsløres ved rustvann og bevegelsesspor rundt hjulbolten. Ved oppfølging av disse forholdene, vil mye være gjort for å hindre at ulykken inntreffer.

bottom of page